dinkel.

Häromdagen lagade vi pizza här hemma. Hur gott som helst. Vi gjorde med dinkelmjöl för att göra den lite nyttigare och den blev faktiskt godare än med vanligt vetemjöl. Mer knaprig, liksom.
Receptet på degen hittade jag på nätet på receptfavoriter.se:
50 gram jäst (jag använde torrjäst, så smidigt. blanda direkt i mjölet och lite varmare vatten bara, ca 40grader)
5 dl ljummet (37 eller 40 grader beroende på jäst)
4 msk olivolja
1 tsk salt
14-16 dl dinkelmjöl
Jag lät det jäsa i en knapp timme, den växte så fort att det räckte gott och väl!

Detta blev tre stycken "normalstora" pizzor. Vi har lyxen att ha en pizzasten, vilket gör världens godaste pizzabotten (Tack mor och far!). Så pizzorna blev samma storlek som den. På alla tre hade vi givetvis riven ost och tomatsås (tomatkross, pizzakryddor, grillkrydda, salt och peppar). Sedan gjorde vi två olika sorter.

Två av pizzorna blev med pepparsalami, skivad rödlök, skivade färska champinjoner och fetaost. Det är typ vår standardpizza. Så gött!
Den tredje pizzan blev med skivade färska champinjoner och skinkpastrami. Också god!


Den tredje pizzan. Ser god ut va?!

Vi åt pizza till lunch och middag den dagen. Och till frukost dagen efter. Vi tänkte att vi skulle sparat till matlåda, men jag vet inte vem vi försökte lura..

Nu är jag brutalt hungrig. Vi åt rester från gårdagens taco/fajitas, men det var inte så mycket kvar. Är även för lat och mörkrädd för att gå till affären. Lite synd om mig faktiskt. Men det får bli smörgås med ost och gurka och en stor kopp te tror jag. Inte fy skam!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0