smarr.

Igår mina vänner lagade jag en ny måltid för hushållet. Jag skrev ju det va? Orkar inte kolla, men ett recept från Aftonbladet, från Tasteline från början.
Här är det:

4 st  kycklingbröstfiléer
Smör att steka i
1 st  tomat
1 kruka  basilika (jag körde på lite torkad dragon istället!)
3 msk  dijonsenap, (eller mer om du vill)
2 dl  vispgrädde
2 st  vitlöksklyftor
2 dl  crème fraiche
salt och peppar
2 dl  riven ost

Ugnen: 200 grader. Stek kycklingfilén tills den fått lite färg i smör och lägg i en ugnsfast form. Blanda allt det andra (utom ost och tomat). Lägg på skivor av tomaten på filéerna, häll på "smeten" och häll på ost. In i ugnen tills kycklingen är klar. Hade lite halvfrysta filéer så det tog kanske 35 eller så. Annars tar det väl en tjuga? Till detta serverade vi en sallad med fetaost, avokado, tomat, gurka, paprika. Lika gött i matlåda idag som det var igår.


Före ugn - redan här ser man ju hur gott det kommer bli.


TADA! Ja, vi kallas ju inte familjen Såsson för inget..

Idag åt vi också något nytt. Thank God, så jag inte dör. Blev en bönsoppa från recept på bönpaketet. Orkar inte gå och kolla men jag tror att receptet är typ:
1 pkt kidneybönor (380 g)
1 liten röd chilifrukt
1 burk kokosmjölk
5 dl hönsbuljong
2 msk färskriven ingefära
Lite limesaft, salt och peppar.

Jonas som lagade maten men jag tror att han fräste bönor och chili en sväng i lite olja och hällde sedan på det andra och lät puttra i tio minuter. Sedan mixades det (med en mixer som tydligen vill ge upp...) Visst låter det som en konstig bladning med bönor och kokosmjölk? Men det var väldigt gott, faktiskt. Man ska inte döma ut något på förhand. Jo, det kan man, men inte denna soppa..

På tal om bönor - jag kokade tusen kilo bönor i lördags. I alla fall typ tre kilo eller nåt. Så nu har vi sex stycken påsar kikärtor och sex påsar kidneybönor i frysen. Fatta vad billigt? YEY!

Btw, idag fikade jag på Norrlands café. Norrlänningar (som jag visst är..) har rabatt och huxflux fick jag ett glas té för en liten ynka femma. Ha, slå det..


God kväll, säger jag med min nya vinnarpose (ska tydligen satsa på den i curlinglaget),
speciellt den putiga munnen.. Verkligen en hit, känner jag. Japp. Mhm. Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Josefine

Vad är det för fel på mina kommentarer som inte vill synas. Jag skrev här i måndags. Något om dijonsenap, som är bland det godast att ha i sås och dreesing! :)

2011-01-26 @ 18:56:15
URL: http://josefine-creo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0