summer is here.

Idag är det sommar här i Uppsala! Över 20 grader varmt, nästan helt vindstilla och alldeles alldeles underbart! Satte mig ute i min brassestol som jag fått av lillebror i present, vilket perfekt present för övrigt, i två timmar innan jag tröttnade. Gick och köpte glass till mig, vindruvor till nyttiga Jonas och knäckis och gurka. Och passade på att ringa och skryta för Josefine, det måste man när det är sommar här och bara näästan i Skövde. Jovisst! Köpte en ny glass, Solero Pineapple Blabla (minns inte). Den var ungefär lika stor (liten?) som en piggelin och var en isglass med ananassmak och ananasbitar i, alldeles förträffligt god.
Ikväll, eller snart hoppas jag då jag börjar bli hungrig efter den lilla lunchen, ska vi äta kebabsallad. I den ska vi ha kebabkött (riktig Skövdekebab!!), isbergssallad, gurka, majs och burkchampinjoner. Och kanske lite ost, det är ju aldrig fel. Gott ska det bli!

Igår gjorde vi en rotsaksgratäng och kycklingklubbor. Blev supermumsigt, men glömde ta en bild. I gratängen (som räckte till en liten minilunch till mig idag, då tillsammans med bacon) hade jag 3 morötter, 3 potatisar och en palsternacka som vi rev på järnet. Sen skivade jag en halv gul lök och rev även i två vitlöksklyftor (inte alls tillräckligt med vitlök men..). Sedan på med grädde tills det nästan svämmade över i formen och salt och franska örter. På med ost och svisch in i ugnen i ungefär 40-50 minuter tror jag. Kycklingklubborna la jag in frysta i ugnen med lite salt, peppar, grillkrydda, franska örter och en skvätt olja. Ställde in dem medan jag gjorde i ordning gratängen så att de skulle bli klara och krispiga! Det blev det!

Har bilder på annan mat vi ätit i veckan istället. Ena dagen blev det nachostallrik, en annan dag blev det entrecote med bön- och fetaostsallad och creme fraiche med paprika och chilismak. God faktiskt! Och i torsdags (tror jag, blandar ihop dagarna när man är ledig hela tiden) så åt vi en wok med strimlad fläskschnitzel (hittade på rea!), wokgrönsaker, nudlar och en woksås med ingefära och vitlök. Aldrig provat såndär färdig woksås man häller på precis innan det är klart, men det var verkligen gott! Try it!


Nachotallrik med myyycket guaccamole!


Bönsallad är så himla gott till kött. Mums!


Mm, wok! Så lätt och så gott! Och grönsaker äter vi inte allt för ofta..

Näe, nu ska jag nog gå o laga lite mat ändå! Eller ta en ostknäckis med gurka. Eller åh, jag kanske ska göra saltgurka! JA, det ska jag. Gud vad gott! Adjö!

Kommentarer
Postat av: mamma Pia

Så mycket gott du har ätit i veckan!!! Tur att jag precis har ätit, annars hade jag stått på huvet i kylen nu!!!!

2010-05-16 @ 19:19:17
Postat av: Josefine

Åh, du lagar så mycket gott, önskar att jag orkade göra det lite mer, här blir det ofta samma tycker jag... Behöver en meny med så billig mat som möjligt innan lönen kommer, kan du sätta ihop det? (den 27 får jag lön, alltså alldeles för långt kvar...)

2010-05-16 @ 19:23:32
URL: http://josefine-creo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0