drömmen om kreta..

Jag vill tillbaka till Kreta! Vill tillbaka till att äta tzatziki till lunch och middag varje dag. Att äta fetaosten som bara smälte i munnen. Att rosta bröd och doppa i äkta kretansk olivolja. Ja, mest längtar jag faktiskt tillbaka till maten, sommaren har ju ändå hittat till Uppsala nu. Och så saknar jag såklart att vara med min familj (inklusive Josefine och Andreas som inte var med såklart!!) varje dag. Tur att jag har min andra familj här så jag inte går totally bananas. Och mat har jag också, vilken tur va!? :)
Men olivolja skulle jag verkligen behöva. Så dyrt tycker vi och så vill man ju ha en äkta. Jag har verkligen inget emot Euroshopper och allt vad det heter, tvärtom, jag gillar't. Men vissa saker vill man ju ändå ha på riktigt. Som olivolja. MEN jag har i alla fall kvar min kretanska honung med timjan! Den blir en ingrediens i dagens middag som står i ugnen nu. Det blir något så gott som kycklingfile, klyftpotatis, klyftmorötter (gulligt!) och rödbetor med massor av kretahonung och franska örter. Finns det ingen "grekkrydda"? Jösses, hör du Josefine? Jag låter som mamma.. Kreta Kreta Kreta, haha! Underbart! Ska ta en bild på maten sen, känner på mig att den kommer se fin ut! Just det, ska göra en sås också. Köpte en creme bonjour blåmögelost som jag ska blanda med grädde och koka lite till en mumsig (hoppas jag) sås!
Älskar sånhär lätt mat som ändå känns lite lyxig! Gött att bara slänga på allt på en plåt och tjoff in i ugnen. Man kan väl göra så med kyckling? Blanda med potatisen? Ja? Bra!

Godkväll!

Kommentarer
Postat av: mamma Pia

ha, ha, som ni hånade mig...där ser du hur det är!!! Jag kan blunda och tänka på yougurt med honung till frukost, taramasalla (eller hur det stavas) på bondbröd..oliverna....mmmmm..Vi åker väl tillbaka????

2010-05-20 @ 05:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0