mission complete.

Men det gick ju alldeles utmärkt att göra göra kladdisar av saffranskladdkakesmeten. Alla tiders. Blev riktigt gott, bättre än vad jag trott. Hoppas att alla andra fröknar och magistrar (pedagoger... suck!) gillar det också! Är ju väldigt sött i alla fall och det verkar falla de flesta av dem i smaken.

Originaleceptet är som följer:

4 1/2 dl strösocker

2 1/4 dl vetemjöl

3 ägg

Ca 4 msk vaniljsocker

1/4 tsk salt

1 1/2 dl eller 135 g smält margarin eller smör

1 bit bitsocker

1 påse saffran á 0,5 g

Jag använde dock ingen sockerbit, vilken man tydligen skulle mortla med saffran. Har inte sockerbitar hemma och tror att det blir bättre om man lägger saffran(en?) i det smälta smöret så det blir lite varmt! Och vem kan mäta 135 gram smält smör utan våg? Ta 150 g! Och andra omgången minskade jag sockret med ½ dl, då de blev lite överdrivet söta! Förutom att smälta smöret så är det bara att blanda allt precis som till en vanlig kladdkaka och sedan klicka ut i formar, typ 12-15 tror jag. Eller i en form. Hade muffinsen inne i ca 12 minuter på 200 grader. Man får nog testa sig fram helt enkelt! PROVA! Mycket mycket godare än torra och tråkiga lussebullar.


Knallgula och fina blev dom!

Middagen idag var förresten sjukt god: Kyckling i ugn, potatisklyftor och Lohmanders beasås. Kan ha varit den tråkigaste uppläggning på tallriken någonsin så ni får ha en finare bild i huvudet än den som faktiskt var.

Förresten.. Vi har visst ändrat om i "Julschemat". Maten EFTER Kalle. Jag vet inte om jag kan smälta detta.


Kommentarer
Postat av: mamma pia

Serså gott ut!!! Klart att en Pedagog kommer att älska detta!!

Och du FÅR äta före Kalle, bara inte den stora lunchen!!

2010-12-09 @ 20:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0