superduper.

Okej, det var inget spöke eller någon hustomte. Det var bara Jonas som hade lagt sladden där för han hittade den under soffan. Tråkigt tycker jag..

I fredags var vi hos Hannah och Fredrik som förutom trevligt sällskap bjöd på en dundergod paj. Med jordgubbar. Jag blev fast och bad om receptet och bakade till min o Hannas veckliga Desperate-date. Och ta mig tusan - förutom att det är typ den godaste paj jag ätit så var den även den absolut enklaste att göra. Ni kommer bli chockade!

100 gram smör
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
Frysta eller färska jordgubbar

Gör såhär:
Smält smör i en kastrull och blanda i sockret, vetemjölet, havregrynen, bakpulvret, vaniljsockret och ägget.
Rör på svag värme tills det blir en tjock smet (typ bara någon minut på ettan)
Häll smeten i en stekpanna eller ugnsform och lägg i jordgubbarna.
Grädda på 175 grader i ca 30 min.


Enkelt va? Galet.


Före gräddning. Lät gubbarna vara frysta!


Efter! Tog ut den lite tidigare, vilket gjorde den lite kladdig. Inte alls fel!


Till middag idag blev det en smarrig pasta. Jonas idé, han är allt en liten mästerkock under ytan! Underbart! Blev tre laxfiléer, 6 champinjoner, mycket franska örter (frysta och torkade), saft från en lime, 5 dl créme fraiche och salt. Stekte champinjonerna i mindre bitar i äkta smör (mums) och hällde i creme fraichen, lät det puttra ihop innan jag la i laxen. Efter laxen så åkte även limesaften i och fick sedan stå o koka medan pastan blev klar (10 minuter typ). Sedan blandade jag ihop allt och jävlariminbunke vilken rätt. Asgött, för att inte överdriva en gnutta alls. Laga det och ni kommer njuta ;)


Haha, pasta på bild. Ingen hit!

Kommentarer
Postat av: Mama

Både smör o creme fraiche, än finns det hopp!!!

Ska prova det en dag, utan pastan. Pajen ser ju bara underbar ut, perfekt att göra på jobbet till fikat!

2010-04-19 @ 20:55:32
Postat av: Hanna

Haha jag tänkte be dig om receptet på "fejjan" men nu låter jag bli det =) Galet gott var det!!

2010-04-19 @ 22:39:35
Postat av: Hanna - igen

Tur att man är tjej och kan läsa bloggar och titta på hockey samtidigt -heja HV =)

2010-04-19 @ 22:40:47
Postat av: Josefine

NU kan jag också se inlägget, verkar som om askan har släppt taget om min dator ;)Vad god pajen verkade, måste absolut testas!

2010-04-20 @ 19:28:34
URL: http://josefine-creo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0