lasagne!

Jag brukar vanligtvis ringa Jonte innan han kommer hem för att berätta vad vi ska äta eller fråga vad han vill ha men idag ville jag överraska honom med en av våra favoriträtter: LASAGNE! Vi orkar nästan aldrig göra det, då det är så mycket plock. Vi saknar Irland då vi alltid köpte ett "lasagne-kit", med plattor, pastasås och ostsås a'la Dolmio - så smidigt! Men idag så gjorde jag min egen ostsås och egen köttfärssås också! Var ju inte så jobbigt som jag mindes! Herrn blev överlycklig och åt de största portionerna någonsin (får se hur mycket han orkar springa på sin träning nu, med all lasagne i magen) och jag var inte mycket sämre jag! Alldeles proppmätt!
Använde min favoritform från IKEA. Vet inte hur stor den är riktigt men rätt stor!

"Receptet" är som följer:
Ungefär 1 kg blandfärs (eller något runt den mängden, mycket i alla fall!)
1 "ICA-paket" färska champinjoner
1 tetra krossade tomater med vitlök
½ dl fryst persilja
Vitlök, salt och svartpeppar efter behag
1 msk smör
3 msk vetemjöl
6 dl mjölk
En bit ost, efter behag
Salt, vitpeppar och oregano
Gör köttfärssåsen, koka ihop ostsåsen (låt koka minst 5 minuter så mjölsmaken försvinner!)
Varva köttfärssås, lasagneplattor (använde spenatplattor!), ostsås och så vidare tills det börjar ta slut. Jag brukar avsluta mina varvningar med lite köttfärsås och ostsås och sedan lite riven ost och oregano på!
175 grader i ungefär 40 minuter! Här hemma vill vi ha den knaprig så då kan den gott stå lite längre!

Trots att jag är proppmätt så har jag förberett min favorit-tv-kväll med havrebollar! Gjorde världens minsta sats, blev typ sex stycken, men mer lär jag ju ändå inte orka. Hittade inte mitt mått så jag tog en näve hit och en nypa dit, men det blev bra! Var ju inte första gången man gjorde havrebollar direkt.. :)

Kommentarer
Postat av: Maria

Hm, jag förstår inte varför det inte blir mellanrum mellan de rader jag skriver när jag försöker, men jag antar att ni förstår att ingredienserna för såsen börjar med 1 msk smör :)

2009-11-11 @ 20:08:46
URL: http://smakligspis.blogg.se/
Postat av: Josefine

MMM... älskar lasagne. vi äter det dock ganska ofta =)

2009-11-11 @ 20:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0