helg.

Ännu en bra mathelg so far. Riktigt bra, faktiskt. Mums, helt enkelt! Igår glömde jag ta en bild när vi skulle äta, var så himla sugen på att se hur det skulle smaka så vi hann att glufsa i oss allt innan jag kom på att det hade varit trevligt med dokumentation. Jonas föreslog att jag skulle ta en bild på våra skrapade tallrikar för att visa HUR gott det var. Det gjorde jag inte, men nu vet ni i alla fall!
Ni måste laga dessa underbara lammfärsjärpar a'la tina, för det var bland det godaste jag lagat tror jag. Smakade lite Kreta och det är ju aldrig fel! Mamma - du skulle älska dessa små rackare! Det som var pricken över i:et i receptet var helt klart rivet citronskal, alla smaker gifte sig så vacker, som man säger.

Här kommer receptet från Tinas cook-along:
500 g lammfärs
25 g persilja eller ca ½ dl grovhackad
1 st citron (skalet från 1 citron)
2 st skalade vitlöksklyftor
1 dl grädde
1 st ägg
0.75 tsk finsalt
4 drag med svartpepparkvarnen
---
Blanda färsen med persilja, ägg och grädde. Riv skalet från citronen och finhacka vitlökarna. Blanda ner i färsen. Ta i Salt och peppar. Ta en matsked och forma järpar, stek i smör och grädde

Det stod i receptet att detta skulle räcka till 4 personer/portioner, men det förstår jag inte hur det skulle göra. Jag fick ut 8 stycken järpar (varav en jag provstekte och tryckte i mig innan) och resten åt vi upp till middagen. Vem blir mätt på bara 2 järpar var? Går inte :)
Till detta hade vi ris, och en tomatsås som jag gjorde på hela tomater på burk, franska örter och lite lökpulver och lät koka i ungefär 45 minuter. Lite råsocker hade jag i för att runda av det hela. Blev väldigt gott till järparna med tomatsås.

Dagens middag blev, efter tips från syster (som bestod av: pizza, korvstroganoff, fetaostfylla biffar bland annat) grekisk hamburgertallrik! Blev alltså biffar/burgare med fetaost i, Friscobröd (MAX egna, ni vet), tzatziki, sallad och klyftpotatis! Mumsfilibabba vill jag lova! Denna förevigade jag också!
Mat blir alltid godare om den läggs upp fint, tycker jag!


Perfekt knapriga potatisklyftor/skivor, om jag får säga det själv ;)


Dubbelburgare blev det, då de krympte ihop så mycket i pannan.


Nu har jag bunkrat upp med chips, 70% choklad med blåbär och mandel i, en flaska vatten och filmer och bosatt mig i sovrummet. Det är TV-spelskväll ute i vardagsrummet med gap och skrik, men det känns helt okej för innan jag bosatte mig här så tackade alla mig på beordran av Jonas:
"Nu vill jag att alla tackar min kära flickvän som är så förstående till detta!" - Gulligt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Maria

Den här "kokboken" är nätes allra bästa!

Kram feån moster

2009-11-15 @ 08:06:57
Postat av: Josefine

mmm... vi har gjort meny för några veckor, för att underlätta, slippa tänka ut nya matidéer varje dag =) iallafall så har vi skrivit in kyckling curry a la Jonas en av dagarna (ska alltså sno receptet från er) =) Biffarna du gjort nu lät också väldigt goda!!!

2009-11-15 @ 17:23:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0