vem tackar nej till en trerätters?

Ja, vem tackar nej till en trerätters middag som ska stå serverad en fredagskväll när man kommer från jobbet? Jo ni, det är min sambo det! "Det blir så himla mycket mat" Och? - tänkte jag och gjorde det ändå och det gjorde jag rätt i, han blev mer än nöjd! Fick allt höra några "gud vad gott" "mmmm!!" "grymt" under tiden, mitt i prick! :)
Blev en väldigt, väldigt enkel trerättersmiddag men det känns ändå lyxigt att äta mer än "bara" en rätt! Det som serverades var följande: (Ber om ursäkt för dålig kvalite, men lite gott ser det väl ut ändå?)
Svampbrushetta med mozzarella

Lax (som inte syns, ser jag nu) i sås med ris och ruccola


Sist men inte minst: Mjuk pepparkaka med lingongrädde!


Brushettan:
Något gott ljust bröd i skivor
Färska champinjoner (2 per skiva ungefär)
½ gul lök
Hackad vitlök (efter behag!)
Mozzarella (En såndär "ostboll" man köper i liten påse/paket)
Rosta brödet i ugnen, eventuellt med lite olja på.
Dela champinjonerna i mindre bitar, beroende på hur stort bröd man har, hacka löken fint och stek detta tillsammans med vitlöken. Fördela sedan detta på de rostade bröden och skiva mozzarellan och lägg ovanpå. In i ugnen (jag hade på grill-läget, men se upp!!) tills osten smält och är lite gyllenbrun. ÄT!

Laxen:
Stek lax och krydda med salt och peppar (citron eller svart) och häll på creme fraiche smaksatt med timjan, karl-johansvamp och citron (alltså färdigkryddad, det är den bästa creme fraichen som finns! funkar både som varm och kall sås!). Koka ris. Ja, jag sa ju faktiskt att det var en enkel trerätters så säg ingenting.... Skulle faktiskt tillagat en annan rätt med räkor och lax med det jag skulle köpa i affären fanns inte så fick bli denna lilla variant istället.

Pepparkakan:
Recept från Rutiga kokboken. Finns massor av varianter på Internet, jag valde en utan lingonsylt i, med filmjölk bland annat. Denna mumsiga kaka bakade jag i onsdags, så den behövde ätas upp! För att "hotta" upp den lite så slängde jag ihop en lingongrädde. Superenkelt: Vispa grädde ganska löst, tillsätt rårörda lingon tills den får fin färg och smakar så mycket lingon du vill. Blev jättegott till pepparkakan!

Till lunch igår åt jag en sallad bestående av:
1 dl fullkornscouscous (koka upp vatten, häll över couscousen, vänta 5 minuter - perfekt!)
1 paket bacon (knaperstekt)
1 avokado
Lite ruccolasallat
Mumsigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0